جلوگیری از آسیب های بینایی درموشهای دیابتی بوسیله انسولین وممانعت کننده ی فاکتور رشد

 در یک روش جدید درمانی دیابت نشان داده شد که استفاده از ترکیب انسولین و یک ممانعت کننده ی فاکتور رشد اپیدرمال (betacellulin) می تواند از پیشرفت ادم ماکولای دیابتی جلوگیری کند. این یافته ها توسط پرفسور Anand-Apteدر سمینار سالانه ی بیولوژی سلولی آمریکا ارائه گردید.

 در این تحقیق که بروی موشهای دیابتی وابسته به انسولین انجام گردید، دانشمندان نشان دادند که با جلوگیریاز ارتباط متقابل انسولین و (BTC) betacellulinمیتوان، تولید مجدد سلولهای بتای پانکراس را برای ذخیره و ترشح انسولین تحریک نمود. اینهیبیتور EGFسبب حفظ عروق خونی در حیوان می شود.

 نتایج این تحقیق پیشنهاد می کند که یک درمان ترکیبی از انسولین و ممانعت کننده ی EGFممکن است یک ترکیب مفید درمانی برای پیشگیری از ادم ماکولا باشد اما باید بروی افراد  مبتلا به دیابت آزمایش و بررسی شود.

 دکتر Anand-Apteاین نوع درمان را برای جلوگیری از پیشرفت رتینوپاتی درافرادی که با داروهای خوراکی قند خونشان قابل کنترل نیست و نیاز به درمان با انسولین دارند را پیشنهاد  می کند.

 اومی گوید: بنظر می رسد درمان با انسولین در برخی از بیماران سبب پیشرفت سریعتر رتینوپاتی  حداقل برای مدتی می شود در حقیقت بین شروع درمان با انسولین و پیشرفت ادم ماکولای دیابتی (DME) ارتباطی وجود دارد.

یکی از نشانه های دیگر در این مورد تحقیقی بود که توسط دکتر Folkmanدربیمارستان کودکان بوستون بروی بیماران مبتلا به سرطان پانکراس که تحت عمل پانکراکتومی قرار گرفته بودند انجام شد.  بدون داشتن پانکراس برای تولید وتنظیم مقدار انسولین این بیماران به دیابت شدید  مبتلامی شوند اما بندرت به رتینوپاتی پرولیفرایتو حتی درطی 10 تا 20 سال عمر خود بعد از  جراحی مبتلا می گردند.

محققین در پانکراس افراد مبتلا به دیابت بین تزریق انسولین و ترشح فاکتور القاءکننده ی نفوذ پذیری عروق، ارتباط متقابلی "cross-talk"یافتند.

 محققین آزمایشگاه دکتر Anand-Apteبا همکاری دانشمندان دانشگاه case western Reserveودانشگاه ویسکانسین با استفاده از یک مدل  موش مبتلا به دیابت به بررسی (BTC)تولید شده در پانکراس با تکثیر سلولهای بتا پرداختند.

در مطالعات قبلی  دکتر Anand-Apteارتباط (betacellulin) BTCبا افزایش نفوذپذیری عروق در شبکیه کشف شده بود . درمان موشهای دیابتی با انسولین سبب ایجاد یک  افزایش ناگهانی در میزان بتا سلولین محلول درشبکیه می شود. تزریق بتا سلولین  به مایع زجاجیه موشهای طبیعی وموشهای مبتلا به هایپرگلایسمی نیز سبب افزایش  نفوذ پذیری عروق می شود.

با نگاه  دقیق تر، دانشمندان دریافتند که انسولین سبب تخریب اتصالات محکم (tight junctions)  بین سلولهای رنگدانه ی شبکیه (RPEs) می شود لایه پیچیده شده در اطراف  اعصاب شبکیه با تولید بیشتر BTCتخریب می شود. تزریق انسولین ابتدا  سبب افزایش تولید ADAM10می شود این پروتئین چسب مولکولی بین  سلولها را تضعیف می کند. افزایش ADAM10سبب تولید بیشتر BTCمی گردد. با ممانعت از تولید BTCو ADAM10از طریق siRNAدخیل در این تولید،  دانشمندان موفق شدند از اتصالات محکم بین سلولها محافظت کنند.

با جایگزینی ممانعت کننده ی EGFکه BTCرا هدف قرار می دهد ،دانشمندان موفق  شدند از صحبت متقابل انسولین و BTCجلوگیری کنند. ممانعت کننده ی EGF  سبب حفاظت از عروق خونی در موشهای دیابتی می شود. پیشرفت اختلالات  بینایی با گذشت زمان درهر دونوع بیماری دیابت نوع 1 و 2  دیده میشود.

بر اساس آمار منتشر شده 25.8میلیون نفر در آمریکا به دیابت مبتلا هستند که 4.2میلیون نفر از آنها به رتینوپاتی دیابتی می باشند که از این تعداد 675 هزار نفر به شدیدترین نوع رتینوپاتی دیابتی یعنی نوع پرولیفرایتو آن که در آن رشد رگهای خونی غیر طبیعی و شکننده به درون ژل زجاجیه درکره چشم  سبب کشش شبکیه وخونریزی منجر به کاهش دید می شود، مبتلا می باشند.

افراد مبتلا به رتینوپاتی پرولیفرایتو به ادم ماکولای دیابتی یا DMEنیز مبتلا می شوند در این عارضه مرکز شبکیه ضخیم میشود . افزایش نفوذ پذیری عروق در سد خونی شبکیه  موجب نشت لیپوپروتیئنها بداخل ماکولا درمرکز شبکیه و کاهش وضوح دید می شود.

فاکتور اصلی خطر برای DMEبر اساس اعلام آکادمی چشم آمریکا افزایش مدت زمان ابتلا به دیابت ، بالا بودن قند خون و فشار خون بالا است. بیش از ده سال ابتلا به دیابت ،  20 درصد از بیمارانی را که بیماری دیابت در آنها بتازگی تشخیص داده شده است و 40 درصد از  بیمارانی راکه شروع دیابت در آنها قدیمی تر است به DMEمبتلا می کند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2012/12/ 121217190632.htm